fredag 30 december 2011

Vilka flöten jag använder till gäddmetet.

Tänkte visa er vilka flöten som jag använder mest till mitt gäddfiske och vilka jag rekommenderar.





 Tänkte börja med detta "cigarrflötet" från Savagear. Det är ett allround flöte som täcker de flesta situationer, både vid stationärt mete och flötestrolling. Dock är det inte det bästa valet vid mete i åar och vatten med lite turbulens, då det har en tendens till att snurra runt och trassla in sig.




Nästa flöte är ett Fox inline troller från Fox. Detta flöte är det bästa vid flötestrolling. Lägg märke S-böjen under flötet, den gör så att linan låser sig när den blir spänd, vilket innebär att flötet inte kan glida upp på huvudlinan, inte ens vid hög fart.





Det sista flötet jag använder är Fluted Slider, även det från Fox. Det är perfekt till mete i åar.
 Det är tre "vingar" på flötet som gör att det är minimalt motstånd för gäddan när den tar betesfisken.
"Vingarna" gör också att flötet blir väldigt stabilt i strömmande vatten, så det inte snurrar runt och åker åt alla möjliga håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar