lördag 17 december 2011

Up-trace

När man metar gädda händer det rätt ofta att mörten stiger upp mot ytan precis innan gäddan hugger. Har man då otur finns risken att huvudlinan kommer in i gäddans käft och går av.
För att undvika detta så kan man använda sig utav en så kallad up-trace tafs.
     Det är en tafs som man har över den vanliga tafsen som betesfisken sitter på. Up-tracen bör vara längre än den vanliga tafsen så inte betesfisken kan komma upp till huvudlinan.


Det är väldigt enkelt att tillverka dessa. jag använder mig utav samma tafsmaterial som jag har till mina vanliga tafsar, eller så använder jag mig utav flourcarbon i dimension 0,60 -0,70.
 Sen är det bara att tvinna fast eller använda sig utav wirelås och sätta fast ett beteslås i ena änden. Jag trär sedan på ett bly, jag använder prologics blyn som man trär på över lekandet, så det sitter på plats.
 Sedan trär jag på en bit krympslang och sätter dit ett lekande i andra änden. Krympslangen skyddar knuten och gör även att det ser lite bätttre ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar