söndag 18 december 2011

Liten tafsguide

Blev tyvärr en blankning denna helgen, så har tyvärr inte mycket att rapportera om.
Så jag lägger upp en liten enkel guide på hur jag gör mina tafsar till gäddmetet.






Det första jag gör är att klippa av en bit tafsmaterial, så lång som jag vill ha den. Brukar bli runt 60 cm.




Jag börjar med att sätta dit den nedersta kroken, det gör jag med en not-a-knot.




 Jag trär sedan över en bit krympslang på kroken, för att vara helt säker på att allt sitter på plats.




 Sedan är det dags för andra kroken, den sätts fast på samma sätt som den första. Avståndet mellan krokarna bestäms av hur stor betesfisk man använder sig utav.



Vill man, kan man sätta dit lite "bling-bling. I detta fall har jag satt dit en liten sked som spinner och blänker vid flötestrolling



För att fästa dit lekandet så viker jag wiren dubbel och trär igenom lekandet.



Jag viker sedan lekandet i öglan som bildas och drar åt hårt.




Jag använder mig sedan utav en wire-twister, som gör det väldigt enkelt att tvinna wiren. Men det funkar bra utan det också.





Såhär ser det ut när allt är klart




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar