torsdag 18 juli 2013

Karpfiske nere i Skåne.

Är nu tillbaka efter 3 dygns fiske med Erik nere i skåne. Sjön vi fiskade i har väldigt hög medelvikt på karparna, men fisket kan vara riktigt svårt.

Vi kom till sjön runt 13-tiden och det första vi gör efter vi burit ner alla prylar till sjön är att kolla läget och se vilket swim vi ska fiska på. Efter en stunds velande och argumenterande så väljer vi att följa vinden, och sätter oss på en udde som vi vet levererat fisk förut.
Båten packas full och vi ror sedan ut till udden.
När bivvyna och alla annan utrustning är upptacklat så åker vi ut på sjön för att leka upp lite spots som vi tänkt fiska på. Erik som fiskat här tidigare har hyfsad koll på sjön så det går ganska fort att hitta de platser vi vill.
Ett par spön mäskar vi upp med partiklar och kör med tigernötter, på de andra spöna kör vi bara boilies för att förhoppningsvis slippa braxen.

Första dygnet är det knäppptyst i larmen, inte ett enda pip. Vi satsar på att låta betena ligga i längre nästa dag då vi båtar ut betena och vill inte störa om det är karp inne.
Andra natten får Erik ett dropback på ena spöt, en liten braxen som sugit i sig hans bete. Så ut i båten och lägga ut betet igen.
Det dröjer inte länge förrens det blir ännu ett dropack, och andra braxen är landad. På med 20mm OJ+ 16mm White secret och vi hoppas på att detta är lite för stort för braxarna.
Det verkar funka då vi inte landar fler braxar.

Inför sista natten bestämmer vi oss för en flytt. Vi har skymtat lite karp inne i en vik där det är lä, så vi gör en chansning och flyttar dit.

Så vid 19-tiden har vi alla spöna ute och vi tänder grillen.

Det enda som saknas nu är en karp!

Med en riktigt bra känsla då vi sett karp inne på våra mäskplatser går vi in i bivvyn för att inte skrämma dem. Efter lite skitsnack så somnar vi ganska fort. Dock blir det inte så lång sömn då mitt högerspö, fiskat bara 7-8 meter ut drar iväg. Fisken går fast efter någon minut, men Erik är fort i sjön och reder ut situationen och snart ligger resans första karp i håven.
Efter vägning märker vi att det är en av sjöns mindre karpar, 10120g. Inte min största fisk men helt klart den som betyder mest.
Fisken föll för en OJ + White secret.

Vi säckar fisken i retension slingen för att få lite bättre bilder när det ljusnat.

Efter lite bilder får hon simma tillbaka igen och lyckan är total!
Detta blir enda fisken vi fångar, men vi är nöjda med att ha överlistat en av sjöns svårtflörtade karpar.
Vi kommer garanterat komma tillbaka i jakten på de större som simmar här!