söndag 12 augusti 2012

Fiska med tigernötter!

Ett lite, enligt mig underskattat bete är tigernötter. Jag har på sista tiden börjat köra mer och mer med dessa som beten och haft bra resultat.
Att jag började fiska med tigernötter var främst för att försöka lura någon utav de stora gräskarpar som simmar i sjön jag fiskar i. En fördel med dessa beten, förutom att karpen älskar dem och att de är betydligt billigare än boilies, är att braxen och sutare brukar låta bli tigernötterna.

Det allra viktigaste när man fiskar med tigernötter och andra partikelbeten är att alltid preparera dem ordentligt innan användning. Gör man inte detta sväller dem i fisken mage vilket ofta innebär döden.

Hur gör man då för att preparera betena? Börja med att blötlägga nötterna i ca 48 h och sedan kokar man dem i minst 30 min. Man kan om man vill efter kokningen tillsätta socker och sirap, detta påskyndar jäsningen och ger nötterna extra sötma. Vill man ha ett kryddigt kallvattenbete kan man tillsätta chili.
När allt är klart får nötterna en slemmig hinna runt sig och då vet du att du gjort rätt. Du kan nu använda tigernötterna direkt eller låta dem stå och jäsa några veckor så blir dem ännu finare.


Det finns också att köpa färdiga tigernötter om man vill. Jag gillar dessa från Dynamite Baits. De är bra storlek på nötterna, som annars brukar vara ganska små när man köper färdigpreparerade.







Riggen jag använder till fiske med tigernötter är väldigt simpel. En widegape i storlek 4-6, korda N-trap och en bit krympslang.
Jag brukar dela eller skära i nötterna så saften sipprar ut och de blir ännu mer attraktiva för karpen.






Vill man använda dem i PVA kan man ta en liten skål med vatten och hälla i vanligt salt.



Rör om så allt salt blandas ut med vattnet.



Häll sedan i nötterna och rör om, låt dem sedan ligga där i ca 1 minut så de hinner suga åt sig saltet.


Nu är dem klara för att användas tillsammans med PVA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar