fredag 27 juli 2012

KD rig

KD-rig är den rigg som jag nästan alltid använder mig utav när jag fiskar med popups.
I och med att kroken får en väldigt aggressiv vinkel så krokas fisken nästan alltid perfekt.

För att knyta denna rigg behöver du ett mjukt tafsmaterial, själv kör jag med supernatural från Korda. Blyhagel i olika storlekar, och kurvshank i storlek 4-8.



Börja med att klippa av en bit tafsmaterial i den längd du vill ha.





Gör sedan en ögla i ena änden och trä på ditt bete.



Trä på kroken och mät ut hur långt hairet ska vara.




Gör sedan en knotless knot, men istället för att fortsätta upp på krokskaftet så slutar du efter två varv och håller ut hairet, sedan fortsätter du med ytterliggare 5 varv.







Såhär ska det se ut, här ser man tydligt den aggressiva vinkeln på kroken som jag nämnde tidigare.





På med ett blyhagel på hairet som klarar att hålla ner ditt bete, och sedan är du klar!
Man kan också sätta dit lite putty på riggen för att få ner den mot botten om man så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar