tisdag 28 juni 2011

Halftail landad och nytt Pb på fjällis!


Åkte ner ganska sent på fredagseftermiddagen till Nybro. Erik hade mäskat upp en plats åt mig i Joelskogen under veckan, så någon karp borde det komma upp tyckte jag.

Inget hände på hela kvällen, förutom en karp som var uppe och härjade lite i ytan.
Men runt klockan ett på natten så drar det iväg på högerspöt! Fort ut ur bivvyn och krokar, men efter bara ett par sekunder så tar det tvärstopp och går inte att rubba.
Jag väntar ett tag och ser om fisken är kvar, men det verkar som den är borta och mitt tackel sitter stenhårt fast i något å botten, så det blir till att kapa linan.

Jag tacklar om och sedan går jag och lägger mig igen. Inget händer på hela natten, och på morgonen är det lika lugnt.
Men vid elva tiden drar det äntligen iväg på mitt vänsterspö. Fort fram till spöet och det känns som en hyfsat fin fisk. Jag ringer på Erik via walkietalkien, som sitter en bit bort inne i djungeln. Han kommer springande och får se att det är halftail jag har krokat!
Efter en ganska kort fight så har vi henne liggandes i håven. Vi tar med henne till badplatsen för vägning och fotografering. Hon lyckades med att pressa ner vågen till 11060g, cirka ett kilo mer än när hon fångades i våras.

Efter lite foton på land och i vattnet så får simma tillbaka ner i sjön igen.

Så nytt svenskt pb för mig på fjällkarp!



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar